SPORT: 5 winter running tips

1/12/2014

 
Cześć! Jeśli istnieje coś, co pomaga oczyścić umysł, powiedziałabym: sport. Wszystkie złe dni są wręcz stworzone do treningu - uzyskuję lepsze wyniki, gdy jestem zła i jest to świetny sposób na polepszenie humoru. :-) Ale nawet pomimo tego, że z bieganiem wiąże się wiele plusów, robi się ciężej w czasie zimowym. Oto moje 5 rad dla wszystkich, którzy chcą zacząć biegać, lub kontynuować w czasie zimie. / 
 
*Hi! If there's anything in the world that helps me clear my mind, I'd say: sport. No matter what, a small workout always works good for me. All the bad days are also made for trainings - I'm achieving better goals when I'm angry and it's a great way to ease it. :-)
But even though running comes with many advantages, it gets harder during the wintertime. So here are my 5 running tips for everyone who wants to start or continue trainings in the winter.
 
1. Naciesz oko widokami - bieganie nie będzie kojarzyło się z czymś nudnym, jeśli będziecie stale zmieniać swoje ścieżki do biegania. Dobrze jest czasem opuścić park, by dostrzec ładne strony miasta/wioski. Różnorodność pomoże wam łatwiej dostosowywać się do nowych warunków (zwłaszcza, gdy zna się już swoje trasy na pamięć). /
 
*1. Enjoy views - running won't feel boring when you'll constantly change your running paths. It's good to sometimes leave the park to enjoy the beautiful sides of your city/village. Diversified places will help you to adjust to the new terms. 
 
2. Róbcie ,,aktywne" przerwy - może to zabrzmieć dziwnie, ale sprawdza się w moim przypadku. Ważne jest, by robić przerwy od biegania. Lepiej jest np. pokonywać dane trasy co drugi dzień, niż codziennie. Po prostu należy robić przerwy, by mięśnie zdążyły się zregenerować. Więc w tym przypadku ,,ciężej" nie znaczy ,,lepiej" - i jest to szybka droga do przetrenowania. Poza tym czasem pogoda nie współpracuje z naszymi planami - nie przeszkadza mi bieg, gdy jest zimno, ale gdy na zewnątrz leje jak z cebra... wtedy odpuszczam. Dobrze jest wtedy przenieść nasz trening do pomieszczenia. Preferuję (i polecam) squasha co jakiś czas. To jedna z moich ulubionych rozrywek.

3. Jedz zdrowe przekąski - gdy macie ochotę na coś słodkiego po treningu, wybierzcie zdrowszą wersję. Połączcie jogurt naturalny, płatki owsiane, orzechy i różne owoce. Jest to proste i szybkie i smaczne, a jednocześnie stracicie ochotę na słodycze. /
 
*2. Take ,,active" breaks - that may sounds weird, but it works for me. It's important to take breaks from running. It's better to run for example every second day, than everyday. You simply must give your muscles a break from time to time. So in that way ,,harder" doesn't always mean ,,better" - and it's a quick way to become overtrained. At also sometimes weather is not compatible with our plans - I don't mind running when it's cold, but when it's a storm... well, then I do mind. Then it's good to take our training inside. I prefer (and recommend) squash every once in a while. It's my favourite.

3. Eat healthy snacks - when you feel like you want to eat something sweet after the training, pick the healthier version of it. Combine natural yogurt, oatmeal, nuts and different fruits. It's easy and quick to make, and you won't crave for sweets anymore.
 
4. Ubierajcie się odpowiednio i zakrywajcie kostki - latem łatwo jest wybrać ubrania do biegania, ale zimą robi się to podchwytliwe. Najbardziej powszechnym błędem jest nakładanie na siebie zbyt wielu warstw. Musicie poczuć chłód na zewnątrz. W czasie treningu i tak się zgrzejecie, a nie chcecie poczuć się niekomfortowo przegrzanymi. Gdy ziemia jest śliska, lub mokra, pamiętajcie o dobrych butach. Dla mnie cały strój prezentuje się następująco: buty do biegania (Nike dual fusion 3 breathe lub Nike dart VI), legginsy termo z Nike, sportowy stanik, termo t-shirt lub z długim rękawem i termo bluza/kurtka softshell. Gdy jest naprawdę zimno, noszę też rękawiczki i opaskę na uszy. I co najważniejsze - zakrywajcie kostki! /

 *4. Dress properly and cover your ankles - during the summertime it's easy to pick clothes for the run, but in the winter it get's tricky. The common mistake is to wearing too many layers. You must feel the chill outside. During the training you'll be warmed anyway, so you don't want to be over-heated and feel uncomfortable. When the ground is slippery or wet, also remember of good shoes. For me the whole outfit is: running shoes (Nike dual fusion 3 breathe or Nike dart VI), thermo leggins from Nike, sporty bra, thermo t-shirt or thermo long sleeve and clima blouse/ softshell jacket. When it's really cold I also wear gloves and earband. And what's the most important - cover your ankles!
 
5. Realizuj cele - nie złość się, gdy poczujesz, że treningi robią się cięższe. To dobry moment, by zmusić się do kontynuacji, ponieważ gdy tylko zrealizujecie postawione cele, poczujecie się znacznie lepiej. Prawdą jest, że w czasie zimy bieganie jest trudniejsze (ciężej oddychać, biegać na śliskiej i nierównej powierzchni, lub gdy jest zimno), ale gdy nie przerwiecie, pozostaniecie w dobrej formie w każdym sezonie. Ustalajcie cele i zacznijcie od małych (2km, 3km, itp) i stale pracujcie nad ich zwiększaniem. Moim ulubionym jest 5km bieg + domowe ćwiczenia po treningu.
Pamiętajcie też, że nie ma biegu bez późniejszej rozgrzewki (nawet kilka minut- ale zawsze po)
./

5. Achieve goals - don't get angry, when you feel like your trainings are getting harder. It's the right moment, when you need to push yourself to it, because as soon as you achieve your goals, you'll feel good. It's the truth that during the winterime running is harder (it's hard to breathe, or run on the slippery uneven surfaces or while it's cold), but when you won't stop, you'll stay in a good shape in every season. Make goals and start from the small ones (2km, 3km, etc.) and constantly work to make them longer. My favourite is 5km run + home workout after. Remember that there's no running without stretching after (even a few minutes- but only after).
A jak wy radzicie sobie z zimowymi treningami? /
 *And how are you dealing with winter workouts?

Przeczytaj również

7 komentarze

  1. mmm musli ! <3 narobiłaś mi smaku ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. ja pod wpływem czytania Twoich postów o bieganiu zaczęłam biegać w jesieni, a że zawsze sprawiało mi to przyjemność to nie miałam z tym problemów jak Ci którzy biegać nie lubią, ale potem jak byłam chora, przestałam biegać i ciężko jest mi teraz do tego wrócić. muszę nad tym pomyśleć:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nikt nigdy mnie do biegania nie przekona :p Wolę pływanie ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. moje zimowe treningi to basen i fitness zresztą letnie też :) Biegam czasem, ale nie ma co sie oszukiwać, chyba nigdy nie polubię tego sportu, a miałam już wiele podejśc. Serio :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Zgadzam się jak najbardziej, że uprawianie sportu rozładowuje złe emocje. I faktycznie, ćwiczy się wtedy dobrze. :D

    OdpowiedzUsuń
  6. ja mam zamiar zime przeczekac
    mam problemy z chodzeniem by orla nie wywinac a co dopiero biegac ;P

    http://historie-prawdziwe-dziwne-smieszne.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  7. Hej, mam wielka prosbe czy moglbys klikać w linki sheinside na moim blogu? To dla mnie ogromnie wazne, odwdziecze sie :)

    OdpowiedzUsuń